onsdag 26 november 2008

Vänlig grönska

Foto: Jeltje Janmaat via Desire to Inspire
Foto: Sfgirlbybay
Det har sagts förr här på Ellmania: Ta hand om dina krukväxter. Sköter du dem väl så lever de i många år, växer och blir riktiga personligheter. Lite som en mycket tystlåten men älskad familjemedlem. I mitt hem härskar två stora krukväxter bland många mindre. Sätter du dig i soffan smeker en Monstera dig lätt över kinden. Vill du gå ut på balkongen får du först gå i kärleksfull klinch med en stor Benjaminfikus. Lite skrymmande kan tyckas, men mycket trevligt. Detta får mig osökt att tänka på filmen Léon (1994) med Jean Reno i titelrollen som yrkesmördare, vars kärlek till en Silverkalla gestaltas på ett alldeles underbart sätt. Har du någon växt som du inte skulle vilja vara utan?

4 kommentarer:

Lise sa...

En stor krukväxt har stått på min vill-ha-lista ett bra tag nu faktiskt, och överst på listan står ett olivträd, men de är oftast så dyra så det har inte blivit något inköp.. Blev dock inspirerad av bilderna - dags att göra slag i saken kanske?! :)

ida sa...

Jag har ett olivträd och ett fikonträd som är mina ögonstenar.. Till vintern tappar alltid fikonet bladen då får den glitter och små julgrasnskulor

Ellmania sa...

Lise: Det tycker jag verkligen att du ska!

Ida: Det låter mycket vackert tycker jag. Kul med kreativ året-runt-användning av växterna!

珊珊李 sa...

韓式烤肉,烤肉,味蕾工坊,輕食餐廳,餐廳,咖啡,咖啡館,可樂,蘭亭香,燒肉,五角,拉麵,咖哩,御菇園,料理,壽司,香子屋,向下走,瑪瑪米亞,達文郡,咖哩,海鮮餐廳,斑鳩,歐式派店,料理,哈士通,咖啡,咖啡,玫瑰園,中國,橙色九月,咖啡,鄉村料理,咖啡,咖啡館,串燒,西部牛仔,法國小館,咖啡西餐,犁舍,酒吧,LA,馬路食館,沙發,馬路,咖啡,炭烤,日本料理,捷克老爹,卡利,波希米亞,音樂餐廳,別墅咖啡,餐廳,75起舞,階梯,大蒜,王牌咖啡,王品,朋友,鴛鴦火鍋,鴛鴦火鍋,蕃茄,咖啡,牛排,咖啡,日本,啤酒,喜憨兒,咖啡