torsdag 22 november 2007

Filifjonkan -en höstmentor?

Foto: Finnstyle
"Höstens lugna gång mot vinter är ingen dålig tid. Det är en tid för att bevara och säkra… Det är skönt att samla det man har så tätt intill sig som möjligt, samla sin värme och sina tankar och gräva sig en säker håla längst in, en kärna av trygghet där man förvarar det som är viktigt och dyrbart och ens eget. Sen kan kölden och stormarna och mörkret komma bäst de vill."
Utdraget ovan kommer från Tove Janssons bok "Sent i november". Själv är jag ingen anhängare av årets mörka och kalla månader, men jag tänker jobba på det. Och Filifjonkan har ju en trevlig inställning som jag ska försöka plantera i mina egna mentala modeller. Hur som helst: Arabia har sedan en tid tillverkat en Muminkollektion som är riktigt förtjusande. Se fler motiv här. Som hängiven tedrickare ser jag det dock som min plikt att påpeka att kopparna är ganska små och rymmer en sorgligt liten mängd te. Kanske lämpar de sig bättre för kaffe?

4 kommentarer:

Anonym sa...

synd på storleken! annars är de hemskt söta! Lilla My är bäst! :)

Ellmania sa...

Ja det är trist. Jag är väldigt fascinerad av Morran, fast den skulle haft en grå bakgrund istället. Men en knapp munfull te dödar ju hur som helst alla köpargument.

Anonym sa...

Älskar mumintrollet och hans vänner! Håller med Tove om att storleken är lite väl liten! Kanske mer lämplig som större kaffekopp? Själv har jag endast studentkoppen i min ägo, den är ju fin och så men känns inte så aktuell längre... Kanske något att ge till syster i studentpresent, ett arvegods?

Ellmania sa...

Studentkoppen? Vad är det?