söndag 19 augusti 2007

Tema: Speglar

Speglar kan göra mycket för atmosfären i ett rum. Placeras de rätt känns rummet större, ljusare och lättare att överblicka. Den översta bilden tycker jag är så charmig som kontrast till alla tråk-praktiska badrumsskåp som bebor de flesta av våra badrum. Ofta utan att man själv bjudit in dem. Fast å andra sidan; vart tar tandkräm, -borstar och raklödder vägen när man inte har sitt skåp att gömma dem i? Alla har ju inte plats för separat spegel och skåp... Själv är jag mycket svag för stora vackra speglar. De får gärna stå direkt på golvet, lutade mot en vägg (som på den nedersta bilden). Så hade jag det i min lägenhet under flera år innan min sambo tog tag i saken och skruvade upp spegeln på väggen. Och jag måste faktiskt medge att det blev mer lättstädat efter hans ingrepp. Enligt den kinesiska läran Feng Shui kan en spegel användas som chi-förstärkare. Det är viktigt att spegeln hänger i rätt höjd för sitt ändamål och i förhållande till de boendes längd. Man ska dock tänka på att undvika att ha för många och för stora speglar i hemmet. En spegel bör inte placeras så att men kan se sig själv från sängen och inte heller hänga mittemot ett fönster, en annan spegel eller en dörr. Källa: Camilla Hentschel, Feng Shui för varje rum & Agneta Nyholm Winqvist, Leva med Feng Shui

Inga kommentarer: