söndag 4 november 2007

Färgförvirrad?

Foto: Orange Beautiful
Att måla om hemma är bland det roligaste som finns. Eller kanske inte själva spacklandet, slipandet och tejpandet av varje list *snark*, men resultatet! Och den stora förändringen. Dessutom till förhållandevis litet pris. Många tycker att det är svårt att välja färg och ofta blir det vitt. Nyligen i min favoritfärghandel hörde jag hur en man talade sig varm för vita väggar: "Ett hem med vita väggar behöver inte vara vitt, det är du som färgsätter med dina möbler och textiler" osv. Jag håller inte riktigt med. Det argumentet talar snarare till människors feghet och behov av "trygga" val, tror jag. För ingen kan ju säga att du har valt en ful färg om du valt vitt, eller? Inget ont om vita väggar per definition; några vänner har ett extremt vitt hem som är helt underbart. Min älsklingsfärg är dessutom vit. Men när det kommer till väggar är jag en förespråkare av färg. Inga skrik-och-skrän-toner, nej nej, utan vackra milda och förskönande nyanser. Jag tycker om att ha många vita möbler, textilier och detaljer men färg på väggarna. För att återgå till målarmannens argument: Frågan är om det inte är lättare att måla om väggen än att köpa nya möbler, textilier och dekorationer? Just nu är t ex. mina köksväggar målade i en ljus brun-grå-lila färg, allt annat är i vitt och trä. När som helst kan jag, om andan faller på, få ett helt nytt rum genom att rolla upp en ny färg. Maximalt fyra timmars arbete. Jämför det med kostnaden och arbetet med att springa och köpa ny inredning. Ja, jag anser mig ha lurat systemet. Hur som helst, nu är det slutpredikat. Har du tänkt måla om hemma men är fundersam över valet av färg och vilken inverkan den ger på rummet? Här är en länk bara för dig: Gå in på House to Homes färgsättningsverktyg och lek med rummen. Kanske hittar du färgen med stort F, den rätta... Lycka till!

Inga kommentarer: