torsdag 20 december 2007

Tomas Tvivlaren - en dag värd att fira!

Foto: Irene Suchocki
Den 21:a december är Tomas dag. Även kallad Tomas Tvivlaren, tillika en av Jesus lärjungar. Tomas missade den stora happeningen när Jesus visade sig efter uppståndelsen och vågade därför inte tro de andra lärjungarnas ord förrän han fått "se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen" osv. Jesus uppenbarade sig då i det låsta och igenbommade rummet och utplånade den skeptiske Tomas alla tvivel. Jesus passade även på att ge Tomas en känga för att hans tro inte var tillräckligt stark: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte sett men ändå tror" fick den säkert ganska generade Tomas kastat i synen. Stackars Tomas; hånad av självaste Jesus. En kritisk hållning var uppenbarligen inget att trakta efter för ett par tusen år sedan. Hur som helst verkar det logiskt på något vis, att Tomas Tvivlaren har fått sin namnsdag just i samband med vintersolståndet. För handen på hjärtat, när tvivlar man, om inte när mörkret är som tätast? Vintersolståndet är en tilldragelse som vi utan tvekan borde uppmärksamma mer: Det är nämligen nu det vänder, det är nu dagarna sakta men säkert faktiskt blir ljusare. Vi är åter på väg mot sommaren. Äntligen! Själv börjar jag redan planera för vita pelargonior i köksfönstret och en ny bikini. Ja, jag är redo för vår och sommar. Any day now, any day now... Tomas Tvivlaren firas lämpligen med att åtminstone en gång under dagen sjunga Jag tror, jag tror på sommaren!

Inga kommentarer: