måndag 10 september 2007

Mycket kök på liten yta

Foto: Apartment Therapy
Foto: Sköna hem
Att ha ett litet kök är på många sätt en begränsning. Om man inte råkar vara en prylasket har man troligtvis trångt i skåpen och svårt att få plats med de saker man behöver. Antagligen får man ta fram och plocka undan saker som används dagligdags som t ex. vattenkokare eller kanske brödrost. Ett litet kök kan dock besitta en charm som ett stort kök ofta saknar: Förmodligen har det lilla köket krävt en helt annan finess och platseffektivitet av dess invånare. Lösningarna blir mer genomtänkta och ofta lite roliga för ögat. Kanske lite mindre stelt och likriktat än i det större. Dessutom är borde det som finns i det lilla köket vara mer omsorgsfullt utvalt, eftersom ytan är så begränsad att det manar till eftertanke. Bilderna ovan vittnar om hur härligt personliga små ytor kan vara och hur praktiska ting också kan tjäna ett dekorativt syfte. Ett litet fönster kan kompenseras med alternativa växtupphäng och för få skåp kompletteras med vägghyllor där på en gång vackra och nödvändiga saker får synas lite. Se ditt lilla kök som en utmaning och släpp loss kreativiteten!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tar gärna kök 2, tack! Vilken vacker bänk! Under fönstret, ååååh så fint. Vår kökssoffa är klädd och klar men det tar nog en evighet innan den kommer in i köket och barbordet ryker. Min andra hälft har stark barbordsintegritet.

Ellmania sa...

Ja, visst blir man glad av bilderna! Vad gäller kökssoffan: Nåja, den som väntar på något gott... Det ska bli mycket spännande att se köksförvandlingen, dvs. när Mr andra hälft är beredd att klippa barbordsnavelsträngen :)

Anonym sa...

Jag är såååååå trött på mitt lilla kök! Jag vill ha ett stort som jag kan dela in i olika rum. Det ska finnas myshörna, äthörna och matlagningshörna. Men visst blir man glad när man ser alla fina små kök. Jag tycker att köket är ett trevligt rum, men har man ett litet kök så kan man inte vara så många där samtidigt... det är lite synd.

KRAM