onsdag 4 februari 2009

Förvaring av halsband

Foto: Ellmania
Praktisk förvaring av halsband har varit något av ett problem för mig. Jag har provat att ha dem på ett vackert fat, i en glasburk och i en tyglåda. Problemet med ihoptrasslade halsband har dock bestått. Fram tills nu. I sann MacGyver-anda har jag löst problemet: En galge från kemtvätten kom till undsättning och har gjort mitt liv trasselfritt, halsbandsmässigt. Vanligtvis hänger de inte på väggen utan i garderoben och håller mina klänningar sällskap. Har du någon smart förvaringslösning att dela med dig av? Jag är fullständigt uppslukad av ämnet förvaring, så berätta gärna!
Finding a satisfying way to store necklaces has been a bit of a problem for me. I´ve tried keeping them on a beautiful plate, in a glass jar and in a fabric box. The problem with all necklaces getting tangled up has remained. Until now. In a true MacGyver way I solved the problem: A clothes hanger from the drycleaners came to the rescue and made my life tangleless, necklacewise. Usually I don´t keep them hanging on my wall, they stay in the closet keeping my dresses company. Do you have a smart storage solution to share? I´m totally obsessed with this subject, so please speak freely!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt! Just nu har jag mina smycken nedpackade sedan flytten. Hmm, undrar var de är någonstans... Nåväl, innan dess hade jag en smyckesförvaring för armband och halsband på en krokrad i trådarbete. Vi får väl se om den kommer upp igen!

Ida sa...

Vilken smart och snygg lösning! Den kan jag verkl tänka mig att ta efter! Ser en skymt av en grym kudde oxå.../Ida

Anonym sa...

Jag har hållt på med smyckestillverkning i många år och har jättemycket halsband bla. ditt tips är kanon. Mitt bästa tips är att förvara smycken med silverdetaljer i plastpåse så att silvret inte oxiderar och blir fult.

Jag hittade en sekretar på loppis som jag få tjana som mitt nya smyckesskrin, size large, ska bli kul att fixa iordning.

/Nina

Anonym sa...

Hi, I had the same problem and wound up using a block of driftwood that I put up on my dresser, with big hooks on. It serves me perfectly I think unless I buy more stuff, then I need a larger block of driftwood.

Anonym sa...

Smart och snygg lösning! Jag tar åt mig lite av äran som satt och redde ut alla dina halsband.. ;)

Anna Johansson sa...

Kemtvättsgalgar, detta multi-tool!!! Det blev jättefint ju. Så roligt att se mångfalden i sin Emmie-enfald. Mina smycken ligger ihoptrasslade i en fin box. Har funderat på din lösning med ett fat innan men kan inte bestämma mig för om det passar min stil. Jag gillar ju mer guld än pärlor och då blir det inte lika bra.

Kram Anna

Anonym sa...

Ah, smart där! Jag är på jakt efter ett litet renhorn att sätta upp på väggen och hänga halsband på men kanske lånar din idé tills jag hittar ett ;)

Anonym sa...

Ellmania! Så snyggt! Precis så har jag gjort med mina lintrådar. Det är oerhört snyggt eftersom de givetvis hänger enligt färgcirkeln. Fast det kanske bara är jag som har ett behov av att organisera lintrådar (som jag har till mina broderier). Kemtvättstvättgalgar är snygga och praktiska, de är så platta också - bra om man behöver ta med dem på resan :)

Lisa

malo sa...

Jag är också besatt av förvaring. Det här var ett supertips även om halsband inte är mitt största problem. Tyvärr.

Jane Flanagan sa...

This is so pretty! I've been trying to think of a storage solution for my vast collection of scarves. Like jewelry, I need to see them or I don't wear them as often. Any ideas? I was thinking of using a ladder.

Ann-Christin sa...

Bra tips! Själv köpte jag IKEAS T-formade sak för att hänga julpynt på i julas. Den funkar bra till kortare halsband och armband.

Ann-Christin sa...

Skulle vilja låna foto och länka till det här inlägget, kan du maila mig på antianki@gmail.com?

Ellmania sa...

Tack allihop för fina kommentarer, jag är verkligen glad över att ha läsare som ni!

Thank you all for your sweet comments, I´m really lucky to have readers like you!

S sa...

Hittade precis till din blogg och är redan förtjust! Som du är jag lite MacGyver och gillar att lura på smarta lösningar till det mesta. Jag undrar: hur gör du när du vill ha ett halsband som hänger i mitten av galgen? Går det att haka av de där galgarna? Jag har mina halsband på en special-krok jag köpt på Åhlens. Den har ett "galg-huvud" så den går och hänga upp i garderoben och sedan 4 krokar runt om en cylinderformad träbit. Där får det plats många halsband. De i silver och guld förvarar jag dock i små separata påsar som någon nämnde. Har ett smart tips till förvaring av hårsnoddar. Jag gillar att matcha mina kläders färg med hårsnodd och har därför en uppsjö av färger, storlekar och kvaliteter. Jag har trätt upp alla på ett sidenband där jag klämt ihop ändarna på bandet med en hårklämma. När jag vill ha ett i mitten tar jag bara och trär det över de snoddar som sitter innan och trär sidenbandet över. Det här var ju jäkligt svårt att förklara men testa så förstår du säkert vad jag menar!
Tack för en inspirerande blogg!
/Sofia S Lindblad

Ellmania sa...

Hej Sofia. Kul att du hittat hit! Jag har trätt halsbanden "genom sig själva" (ungfär som man trär ett hundkoppel kring en stolpe utan att knyta om du förstår hur jag menar...) och därför går det smidigt att ta loss dem oavsett var de hänger. Krokgalgen från Åhlens vet jag precis vilken det är, har funderat på att köpa en sådan också. Tack för hårsnoddstipset, det ska jag prova!
Hälsningar Emmie