tisdag 16 oktober 2007

Tavlor som ger stor effekt

Foto: Living South
Foto: Emmas designblogg
Foto: Sfgirlbybay
Foto: Miguel Bohmer
Efter ett samtal med Anna kring huruvida For Like Ever-tavlan är snygg eller inte, är det nu dags för fler tavlor som sätter stor prägel på rummet. Ibland är själva tavlan i sig inte särskilt intressant, men i det rätta sammanhanget berikar den sin omgivning. Jag skulle nog säga att så också är fallet med For Like Ever. En annan tavla som i likhet med denna visats flitigt på amerikanska inredningsbloggar är Keep Calm And Carry On. Det hysteriska intresset kring denna tavla ledde till en uppsjö av produkter på samma tema. Spektaklet kan beskådas här. Hur som helst: Det finns oändligt mycket intressanta, roliga och vackra tavlor. Att hitta den perfekta tavlan är verkligen ingen enkel sak. Själv har jag hängt upp en del av mina morföräldrars tavlor på mina väggar. Kanske till viss del av nostalgiska skäl, men de är ju så klart också vackra i mina ögon. Vilka tavlor gör ett hem vackert, nya eller gamla? Diskreta nyanser eller klara färger? Hur ser den ultimata tavlan ut?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med tavlor är svårt. Jag tror att många är lite rädda för att ta beslutet att hänga upp en tavla som de gillar men ändå inte helt säkra på. Jag önskar att jag vågade lite mer med tavlor, jag tror att jag är lite för kräsen. Ett tag ville jag bara ha original upphängda på väggen men med det kommer man inte särskilt långt... det är ju inte så att jag är ute i konstsvängen och inhandlar massa objekt =)

Den perfekta tavlan finns säkert, men innan man hittat den ska man inte vara rädd att hänga upp lite skit på väggen ;)

Kram på dig Em!

Ellmania sa...

Hej Jo! Håller med dig helt, och om man inte provar så vet man ju inte hur fint det skulle kunna bli. Just nu är jag väldigt inne på att byta plats på och byta ut tavlorna ibland så att man inte "slutar att se" dem. Kram E

Anonym sa...

Den ultimata tavlan har i varje fall ingen text. Den är inte inte en blandning av färgerna blått, rött och gult och föreställer något begripligt. Bort med alla fyrkanter och rektanglar, speciellt de där som som inte stämmer (ugh!). Annars kan nästan vad som helst bli fint i rätt sammanhang. Kallas detta förresten diskriminering? Eller kanske val? Eh ... Ok, jag har missbrukat sociologi (eller hånglat med Durkheim) tills för ungefär 1 timma sedan. Avslutar med ett besök på din blogg för bättre karma innan sänggåendet. En härlig mix!

Ellmania sa...

Anna! Så trevligt att du och Durkheim har ett så passionerat förhållande fortfarande ;) Och all diskriminering är minsann inte av ondo! Tänk så mycket fulare världen kunde varit utan den: -Blå tretakslampor i varje hörn, jag ryser bara jag tänker på det! Kram E